-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11597 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا كسي كه چند بار گناه بزرگي مانند زنا انجام داده و سپس توبه كرده، بايد مجازاتي را كه براي اين گناه ذكر شده است، دربار? او اجرا كرد؟ آيا اقتدا كردن به چنين فردي براي نماز جماعت درست است؟

اجراي حدود الهي و تعزيرات شرعي مبتني بر اثبات گناه نزدحاكم شرع (قاضي عادل ) است. بنابر اين تا وقتي كه گناه شخصي نزد قاضي به اثبات نرسيده باشد يا گناهكار به گناه خود نزد قاضي اقرار نكرده باشد، حد و تعزيري بر او جاري نمِيشود.

براي پاك شدن از گناه بايد توبه و استغفار به درگاه خداوند كند، چه حد بر او جاري شود و چه نشود.

يكي از شرايط امام جماعت اين است كه عادل باشد. اگر گناهي كرده، بايد توبه كرده باشد. كساني كه ميخواهند به امام جماعتي اقتدا كنند، بايد عدالت او رااحراز كنند، بنابر اين اگر مطمئن هستيد گناهكار است و نميدانيد توبه كرده است يا نه، نميتوانيد به او اقتدا كنيد، ولي اگر احراز كرديد كه توبه كرده، ميتوانيد به او اقتدا كنيد. چون احراز كردن توبه مشكل است، احتياط آن است كه به او اقتدا نشود.

حضرت امام خميني(ره) ميفرمايند: احوط اين است: كسي كه بيماري جذام يا برص دارد يا قبلاً بر اثر گناهي حد بر او جاري شده و توبه كرده است، امام جماعت نشود. احوط اين است كه مردم نيز به او اقتدا نكنند.(1)

پي نوشت:

1 - تحرير الوسيله، ج 1، ص 276.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.